2007-06-02

Anglijos bankai

Šiom dienom pagalvojau, ar man dar reikia blog'o.. Kelionių ispūdžiai rodos tampa rutiniški, o nieko ypatingai naujo Anglijoje kaip ir nebepastebiu. Vis dėlto manau kad pratęsiu.., galbūt idėsiu daugiau pamąstymų apie tai kas mane supa. Niekada nesu rašęs tikro dienoraščio, matyt dabar laikas.

Pažymint ši naują blog'o etapą :), pirmas postas, apie tai kas mane erzina Anglijoje. Nesu aikštingas ar labai įnoringas, bet natūralu, kad kai kurie dalykai, prie kurių buvau pripratęs Lietuvoje čia tvarkomi kitaip. Taigi šiandien parašysiu apie pirmąjį - Bankai. Taip, tie didieji Anglijos bankai. Išvažiuojant iš Lietuvos bendravau su vienu SEB vadybininku. Jis reklamuodamas savo banko fondus, taip su drebuliu balse prasitarė, kad tuoj tuoj jie pradės platinti HSBC valdomus fondus. Klausia: - ar zinai kas yra HSBC?, na, atsakau - žinau, bankas.. O ne, atsako jis - tai yra didžiausias Europos bankas. Tipo kokia garbė ar net privilegija man būtų turėti fondo vienetų Didžiausiame Europos banke! Savo sąskaitą Anglijoje atsidariau ne HSBC, bet panaršęs internete, supratau kad mano ispūdžiai būtų pasikartoję ir jame, ir visuose kituose Anglijos bankuose.

Taigi: vos pradėjęs dirbti, lekiu į geografiškai artimiausią banką - NatWest. Leeds miesto centre, turėtų būti nemažas filialas. Iš pradžių sutrinku - nėra jokios elektroninės eilių paskirstymo sistemos.. Tik viena milžiniška eilė prie kasininkų langelių( dauguma, kaip suprantu gryninasi čekius, net nesinori pasakoti ką tai reiškia..) . Kita eilė prie informacijos punkto. Na, aš prie informacijos. Pasirodo čia viskas ir vyksta - sakau noriu atsidaryti saskaitą. Ok, rodyk pasą
ir irodymą, kad gyveni Anglijoj. Ajaj, klausiu, kaip tai irodymą?, sakau, darbo kontraktas atkeliavo paštu, turiu jį su voku. Ir dar sakau Economist'ą prenumeruoju - galėsiu atnešti parodyti... Ee sako, mums tokie įrodymai netinka. Atnešk sako kokią "būtų ūkio" sąskaitą, kur būtų tavo pavardė. Na gerai, lekiu organizuotis sąskaitos ( čia atskira istorija beje ). Po savaitės atlekiu į banką jau su visais popieriais. Gaunu atsisėsti i atskirą kabinetą, prisistato vadybininkė. Paklausinėja pradinių duomenu, tada .. palieka pusvalandžiui.... Gryžus atsiprašo, sako reikėjo pasitikrinti, ar nepadirbai šių sąskaitų, tai skambinau pasitvirtinti. Tada susirenka visus mano dokumentus ir išlekia daryti kopijų..., dešimčiai minučiu.. Gryžus dar kartą labai gražiai atsiprašo( ką jau jie moka, tai šypsotis, ir mandagiai elgtis ). Ok, dabar sako einam prie reikalo, mes tau galim pasiūlyti net DVI sąskaitas - vieną paprastą, o kitą ypatingą! Klausiu - kame tas ypatingumas? - duoda bukletą, pasirodo mažytė nuolaidų sistema keliuose viešbučiuose, avialinijose ar pan :). Ir kainuoja tik 14gbp/mėn... Aha, bankas matosi tikrai rimtas :). Gerai sakau, duokit standartinę. Pradedam pildyt duomenis, bebaigiant - nulūžta jos kompas :), palaukiam kol persikraus ir suvedam viską is naujo.

Toliau sakau, norėčiau internetinės bankininkystės. O, atsako, jokių problemų atsiųsim tau paštu aktyvacijos kodą, tada užsiregistruosi mūsų tinklapyje, įsivesi slaptažodį ir galėsi dirbti.. Ajajai sakau, ir ką?, viskas? O kur mano saugumas? E he he, nusišypso ji man kvaileliui, - taigi kai jungsies prie mūsų bankinės sistemos, mes kiekvieną kartą paprašysime 3'jų skirtingų tavojo slaptažodžio raidžių !, gal tau sunku įsivaizduoti dabar, bet tai iš tiesų labai saugu. Nu blyn, čia šiek tiek neatlaiko nervai..., sakau jūs man taip įteigsit klaidingą saugumo jausmą. Nė velnio tai nesaugu, nes jei koks nedorėlis įkiš į mano kompiuterį virusą, tai susirinks tą slaptažodį po 5'ių prisijungimų, sakau duokit man slaptažodžių generatorių ar ką. O, atsako, girdėjom apie tokį technologijos stebuklą, čia pas mus galvojo diegti neseniai, bet turbūt teks palaukti. Na, dabar telieka nusišypsoti man.
Tuo ir baigiasi paprasta sąskaitos atsidarymo procedūra, užtrukusi beje lygiai pusantros valandos.

Po savaitės aš pas kitą vadybininką, aiškintis investavimo vingrybių. Tiesiai šviesiai ir sakau, duokit, pasirašysiu vertybinių popierių tvarkymo sutartėlę, papasakokit apie savo fondus ir bėgu namo prekiaut internetu, noriu nupirkti savo pirmą akciją. Na, sako jis, visų pirma, tai internete nieko daryti su vertybiniais popieriais negalėsi, tokių paslaugų mes neteikiam. Antra, apie akcijų pirkimą - tau aplamai pasvajot, nes turi bent pusę metų turėt sąskaitą, kad mes įsitikintume, ar nesiruoši padaryti sau žalos. Trečia - net ir fondų tu pirkt dabar negalėsi,
turėtum gauti pirmą algą, ateiti pas mus - tada mes išsiaiskinsime kas tau geriausia, pasirašysime direct debit sutartėlę, ir kas mėnesėlį nurašysime nuo tavo algos kažkiek pinigėlių. Fondą turime mes kaip ir vieną, tad pasakoti nėra ką, bet jis yra netgi 6'iu skirtingų rizikos laipnsių. Parinksime tau tą laipsnį ir pirmyn. Tau nieko nereikės daryti, tik pastoviai gauti algą. Oho galvoju, servisas !. Klausiu aš jo, o tai bent kokie mokesčiai tu fondų? O sako, keistas klausimas. Paieško 3 minutes - sako, 5% iėjimo, ir 2% metinis. Oho, kaip paprastam, ne kokiam hedge, fondui - taigi visai nemažai. O tai klausiu, jei aš pats nuspręsčiau kada ir kiek pirkti tų fondų? Oi, sako - čia jau pas mus "private banking", gautum asmeninį vadybininką ir galėtum jam nurodinėti telefonu. Bet, priduria labai kreivai nusišypsojęs, - tau rodos tas negresia.

Po kelių dienų gaunu savo kreditinę kortelę, žinoma paštu :). Reikia pasirašyti ant specialios formos, ir siųsti atgal. Po to atgal paštu gausiu PIN'ą :)
Dar po kelių dienų aktyvuoju internetinę bankininkystę ir puolu ieškoti, kaip čia visus pinigėlius kuo greičiau persivesti Lietuvon :). Paaiškėja, kad aš pats net neturiu IBAN'o, apie tarptautinius pavedimus internetu iš vis galiu tik pasvajot.
Dar kitą dieną bandau pervęsti pinigėlius iš Aistės NatWest sąskaitos į savo. Pavedimas rodos pavyksta, pinigus nuskaičiuoja, tik kitoj pusėj jie neatsiranda..., hmm, Lietuvoje juk ši operacija užtrunka apie 3 sekundes... Bet čia pinigai nepasirodo ir sekančią dieną. O dar sekančią jau yra, bet priskirti prie pinigų, esančių grafoje "Not available" :), tipo laukiantys kol bus įskaityti pilnai. 4'ą dieną pinigus jau turiu :)

Iš tiesų lieku pasimetęs, bandau svarstyti kame reikalas, iš kur toks akmens amžius išsivysčiusioje Vakarų pasaulio valstybėje? Suprantu, kad gaučiau visai kitokį servisą,
jei būčiau pinigingas milijonierius. Bet negi jie nekonkuruoja del smulkesnių klientų? Taip pat investuot juk galima visai nesunkiai naudojantis online brokeriais - technologijos tam yra, tik jų nenaudoja bankai.
Pirma mintis - kad bankai yra itin stipriai reguliuojami, ir nelabai ką gali nuveikti nepažeisdami centrinio banko nustatytų taisyklių.
Antra - kad Lietuvoje dauguma bankų - skandinaviški ir paprasčiausiai inovatoriškesni.
Trečia mintis pati liūdniausia ir turbūt realiausia. Moderniame pasaulyje žmonės vis mažiau darbų atlieka patys. Specializuojasi savo siauroje srityje ir atsisako ka nors žinoti apie kitas, jų tvarkymą patikėdami tų sričių specialistams. Faktas - kad taip tvarkytis efektyviau (nors galbūt ne taip idomu). Pilnai pateisinu, kai tai daro įmonės. Tačiau keista žiūrėti, kai žmonės patys net gėlių soduose nebesodina - kviečia apželdinimo reikalais užsiimančią imonę. Visos šios evoliucijos rezultatas yra vienas - dauguma žmoniu savo reikalus tvarko per tarpininkus (specialistus). O pastarieji tai pačiai daugumai žmonių teikia anaiptol ne pačias geriausias paslaugas - tiesiog pakankamas. Geriausias paslaugas jie pasilieka turtingesniems. Servisai - leidžiantys tam tikrus reikalus atlikti pačiam - be paklausos, nepopuliarūs.
Taip ivyko ir man, daugumai anglų nusispjaut, ar bankas pasiūlys jiems galimybę nusipirkti akciją ar ne. Nėra tokios paklausos, taigi nėra ir konkurencijos. Šlykščiausia - kad to pasekoje nėra ir inovacijų, progreso.

Yra dar vienas įdomus finansinių paslaugų rinkos Anglijoje niuansas. Kai kurios paslaugos tiekiamos su pasirinktina papildoma paslauga, kuri savo ruožtu yra žalinga klientui. Klientams galima nejučia įteigti, kad pirmosios paslaugos be antrosios gauti aplamai negalima. Jei klientas protingesnis - antrosios paslaugos atsisakys. O jei ne, tai yra didelė tikimybė kad jis niekada ir nesupras, kokią žalą patyrė :). Kalbu apie paskolų sektorių kaip pirmąją paslaugą ir apie paskolos draudimą, kaip papildomą. Ir kadangi dauguma institucijų taiko šią praktiką, yra didelė tikimybė, kad nepatenkinti klientai perbėgs nuo vilko pas mešką. Taigi visi saugūs :) Yra dar valstybės institucijos, kurios rūpinasi šiuo reikalu, bet kiek žinau teismų maratonas prasidėjęs, ir nepanašu kad kada nors baigsis...

Na va, norėjau papasakoti apie bankus, o išėjo paburnojimas prieš kapitalizmą :)

5 komentarai:

latvis rašė...

Įdomiausias post'as so far :) Pasirodo netgi tokioj nedraugiškoj valstybėj kaip Vokietija lengviau atsidaryti sąskaitą banke. Tereikia tik paso (arba asmens tapatybės kortelės) ir užtrunka tik 1h. Būtinybė pateikti dokumentus, kad gyveni toje valstybėje, kurioj nori atsidaryti sąskaitą iš viso nesuprantama. Negi tikras užsienietis (nenuolatinis gyventojas) negali turėti sąskaitos UK banke? Kita vertus čia Vokietijoje irgi populiari bankininkystė "paštu". Pvz. siunčia prisijungimo internetu kodų sąrašus.

Nerijus Areska rašė...

Šiandien vaikščiojau po vieną forumą, radau tokią temą:

www.anglija.com/forum/forum_posts.asp?TID=3270&PN=1

jei sudomino Anglijos bankų sistema, pasiskaitykit dalyvio Maar komentarus, sutinku su juo 100%

Anonimiškas rašė...

beje, per stiprus progresas irgi blogis :)

Anonimiškas rašė...

Kas as ieskojau, aciu

Anonimiškas rašė...

That case is bothering me. If anybody is capable of answering this question, then I would be very grateful :) Then what do you think ? Maxim hite of a little prison? Thank you very much for constructive response :)


__________________
[url=http://www.reporterosdelsur.com/diario/index.php/component/k2/item/6694-el-salvaje-body-de-paint-de-lennette-newell]backlink pyramid[/url]